9 کاری که نباید در خودرو های اتوماتیک انجام دهید

رانندگی با خودروهای اتوماتیک به دلیل راحتی و سهولت در کنترل، تجربه‌ای لذت‌بخش برای بسیاری از رانندگان است. با این حال، برخی عادت‌ها و رفتارهای نادرست می‌توانند به سیستم گیربکس و اجزای دیگر خودرو آسیب بزنند و هزینه‌های تعمیرات سنگینی را به همراه داشته باشند. آشنایی با این کارهای اشتباه و پرهیز از آن‌ها می‌تواند به حفظ سلامت خودروی شما کمک کند و عمر مفید گیربکس را افزایش دهد. در این مقاله، به 9 کاری که نباید در خودروهای اتوماتیک انجام دهید، می‌پردازیم تا رانندگی ایمن و بی‌دغدغه‌ای را تجربه کنید.

1. خودرو را برای لانچ کردن در وضعیت خلاص قرار ندهید

اگر با خرید خودرو اقساطی صاحب یک ماشین دنده اتومات شده اید و می خواهید ماشین شما تا حد امکان دوام بالاتری داشته باشد، هرگز از حالت خلاص یا N برای لانچ کردن خودرو استفاده نکنید. این کار در لیست اعمالی که نباید در خودرو اتوماتیک انجام داد، قرار داشته و فقط فشار زیادتری را به وسیله نقلیه تحمیل می کند.
یکی از مواردی که در بین افرادی که با یک خودروی دنده اتوماتیک رانندگی می کنند بسیار رایج می باشد، این است که آن ها ابتدا ماشین را در حالت خنثی قرار داده و سپس حالت دنده را برای جلو بردن ماشین به وضعیت D تغییر می دهند.
این یک اشتباه بزرگ است. با انجام این کار شما فقط در حال آسیب به خودرو دنده اتوماتیک خود هستید که پس از مدتی ممکن است ناگزیر به تعویض آن شوید. راه درست این است که گیربکس را در حالت D قرار دهید و رانندگی کنید. به همین سادگی.

2. در سرازیری، دنده را روی خلاص نگذارید

این کار نه‌ تنها کمک نمی‌کند سوخت کمتری مصرف کنید، بلکه خودرو را از کنترل خارج می‌کند. دنده را روی “D” بگذارید تا ترمز موتور به شما کمک کند و کنترل بهتری داشته باشید.
شاید هدف عده ای از راندن با دنده خلاص در سرازیری با خودروهای دنده اتوماتیک، صرفه جویی در مصرف سوخت باشد اما این یک باور اشتباه است. همچنین باید بگوییم که این کار بسیار اشتباه می باشد چرا که در این صورت کنترل خودرو را از دست خواهید داد.
دیگر دلیلی که می تواند شما را از خلاص کردن گیربکس در حین رانندگی با دنده اتوماتیک در سرازیری منع کند، افزایش فشار به شیر برقی های گیربکس است که در صورت آسیب می تواند شما را متحمل هزینه های اضافی کند.

3. در حالت پارک یا خلاص، به موتور گاز ندهید

گاز دادن وقتی دنده روی “P” یا “N” است، فقط گیربکس را تحت فشار می‌گذارد و احتمال آسیب را زیاد می‌کند. برای حفظ سلامت گیربکس، از این کار خودداری کنید.  باید به یاد داشته باشید که گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت D کاری است که عده ای از رانندگان پیش از حرکت انجام می دهند. اما اگر خودروی شما مجهز به گیربکس اتوماتیک است توصیه می کنیم هرگز این کار را انجام ندهید چرا که در صورت تکرار مجدد احتمالا نیاز است با هزینه ای گزاف گیربکس خودروی خود را تعویض کنید.
زمانی که هنوز دنده در وضعیت D قرار نگرفته است و شما به خودرو گاز می دهید، به طور ناگهانی اصطکاک میان قطعات گیربکس و موتور افزایش می یابد. بنابراین با توجه به این موضوع احتمالا متوجه شده اید که با درجا گاز دادن در خودروهای اتوماتیک، گیربکس شما چه فشاری را تحمل می کند!

4. در حال حرکت، دنده را از “D” به “R” تغییر ندهید (یا برعکس)

قبل از تغییر دنده بین حالت “حرکت” و “عقب” حتماً ماشین را کاملاً متوقف کنید. این تغییر ناگهانی، گیربکس را دچار شوک می‌کند و احتمال خرابی آن را افزایش می‌دهد.
هر زمان که با یک وسیله نقلیه گیربکس اتوماتیک تغییر جهت می دهید و میخواهید دنده را از حالت عقب به جلو و یا برعکس عوض کنید، مطمئن شوید که ماشین کاملا در وضعیت توقف قرار دارد.
دلیل انجام این کار این است که شما از ترمز خود برای توقف وسیله نقلیه استفاده می کنید و نه از گیربکس. تعویض حالت دنده در حین حرکت خودروهای اتوماتیک ،از جلو به عقب به گیربکس فشار وارد کرده و ممکن است به آن آسیب برساند. بنابراین این کار را می توان یکی دیگر از اعمالی که نباید در خودرو اتوماتیک انجام داد، دانست.

5. پای خود را روی ترمز نگه ندارید در حالی که دنده روی “Drive” است

اگر مدت زیادی در ترافیک هستید، دنده را روی “N” بگذارید یا خودرو را روی “P” قرار دهید. این کار فشار زیادی از روی گیربکس برمی‌دارد و از گرم شدن بی‌مورد آن جلوگیری می‌کند. وقتی دنده در حالت “Drive” (حرکت) است، بهتر است پای خود را روی ترمز نگه ندارید، چون این کار هم به گیربکس و هم به ترمزها فشار وارد می‌کند. اگر نیاز دارید مدتی توقف کنید (مثل زمانی که پشت چراغ قرمز هستید)، خودرو را در حالت “Neutral” بگذارید یا ترمز دستی را بکشید. این کار به قطعات خودرو کمک می‌کند عمر طولانی‌تری داشته باشند و از گرم شدن بیش از حد ترمزها جلوگیری می‌کند.

6. خودروهای سنگین را با ماشین اتوماتیک بکسل نکنید

بکسل کردن بارهای سنگین به گیربکس فشار زیادی وارد می‌کند. اگر مجبور به بکسل هستید، حتماً از وزن مجاز بکسل خودروتان مطمئن شوید. با ماشین اتوماتیک، از بکسل کردن خودروهای سنگین خودداری کنید؛ این کار می‌تواند آسیب جدی به گیربکس وارد کند. گیربکس‌های اتوماتیک برای انتقال بار زیاد طراحی نشده‌اند و بکسل کردن وزن‌های سنگین می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد و خرابی اجزای داخلی آنها شود. اگر مجبور به حمل یا بکسل کردن هستید، از خودروهایی با سیستم گیربکس دستی یا خودروهای مخصوص بکسل استفاده کنید تا ریسک آسیب به ماشین خود را کاهش دهید.

7. ترمز دستی را در حالت پارک فراموش نکنید

در خودروهای اتوماتیک، لازم نیست همیشه ترمز دستی را در حالت پارک بکشید، اما این کار می‌تواند ایمنی و طول عمر خودرو را افزایش دهد، به‌ویژه اگر در سطح شیب‌دار پارک کرده‌اید. هنگام قرار دادن خودرو در حالت پارک (P)، گیربکس اتوماتیک یک مکانیزم قفل‌کننده داخلی را فعال می‌کند که از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند؛ با این حال، ترمز دستی به عنوان یک قفل ثانویه عمل می‌کند.اگر ترمز دستی را در کنار حالت پارک استفاده کنید، از حرکت ناگهانی خودرو در صورت خرابی سیستم پارک جلوگیری می‌کند. در شرایط خاص، بار کامل خودرو بر گیربکس وارد نمی‌شود، بلکه ترمز دستی این فشار را کم می‌کند. استفاده از ترمز دستی باعث می‌شود تا مکانیزم قفل داخلی گیربکس کمتر تحت فشار باشد.
بنابراین، حتی در خودروهای اتوماتیک، استفاده از ترمز دستی هنگام پارک کردن، به‌ویژه در سطوح شیب‌دار، توصیه می‌شود.

8. از دنده‌های مخصوص شرایط خاص استفاده کنید

در خودروهای اتوماتیک، دنده‌های مخصوص شرایط خاص مانند “L” یا “2” برای کنترل بهتر خودرو در شرایطی مانند سراشیبی‌های تند، سربالایی‌ها یا مسیرهای لغزنده طراحی شده‌اند. استفاده از این دنده‌ها به گیربکس کمک می‌کند تا با سرعت و دور موتور مناسب حرکت کند و از فشار بیش از حد بر روی ترمزها جلوگیری می‌کند. برای مثال، در مسیرهای شیب‌دار، دنده “L” می‌تواند به کنترل سرعت کمک کرده و مانع از داغ شدن ترمزها شود. آشنایی با این دنده‌ها و استفاده‌ی به‌جا از آنها، هم ایمنی رانندگی را افزایش می‌دهد و هم عمر مفید قطعات خودرو را بیشتر می‌کند.

9. سرویس و تعویض روغن گیربکس را جدی بگیرید

روغن گیربکس مثل قلب ماشین است و از آن مراقبت می‌کند. اگر به‌موقع روغن گیربکس را عوض نکنید، مشکلات زیادی برای گیربکس به وجود می‌آید. پس حتماً به سرویس‌های دوره‌ای توجه کنید. گیربکس اتوماتیک قطعه ای بسیار حساس در وسیله نقلیه شما است از این رو لازم است مراقبت های ویژه ای را در مورد آن به کار گیرید. یکی از این موارد حفظ روغن گیربکس در وضعیت استاندارد است. این روغن سبب می شود قطعات داخلی و گیربکس به راحتی کار کرده و دارای سطح اصطکاک بسیار کمی باشند.
همچنین در خنک ماندن گیربکس در هنگام کار نقش به سزایی دارد. از این رو کم تر بودن این روغن از حد استاندارد می تواند به گیربکس آسیب برساند. شایان ذکر است که در این بخش به تعویض به موقع روغن گیربکس اشاره ای داشته باشیم. اگر این کار به درستی و به موقع صورت نگیرد، طول عمر گیربکس را کاهش می دهد.

نتیجه‌گیری
در پایان، رعایت نکات ایمنی و اصول صحیح رانندگی با خودروهای اتوماتیک می‌تواند به‌طور قابل توجهی از بروز مشکلات جلوگیری کند و عمر مفید گیربکس و اجزای حساس خودرو را افزایش دهد. از تغییر دنده ناگهانی و استفاده نادرست از دنده خلاص گرفته تا پرهیز از گاز دادن در حالت پارک، هر کدام از این نکات به حفظ عملکرد بهینه خودرو کمک می‌کند.
با رعایت این توصیه‌ها و سرویس منظم خودرو، می‌توانید از تجربه رانندگی راحت و بدون دردسر با خودروی اتوماتیک خود لذت ببرید و در عین حال هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهید. انتخاب یک شیوه رانندگی دقیق و آگاهانه نه‌تنها ایمنی شما را تضمین می‌کند، بلکه سلامت خودروی شما را نیز برای مدت طولانی‌تری حفظ خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *