دیسک و صفحه کلاچ از مهم‌ترین قطعات مصرفی خودروهای دنده‌ ای هستند که وظیفه‌ انتقال نیرو از موتور به گیربکس را بر عهده دارند. با گذشت زمان و کارکرد زیاد، این قطعه فرسوده میشود و عملکرد خودرو را تحت تاثیر قرار میدهد. در این مقاله با 5 نشانه‌ ی واضح تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ آشنا می‌ شویم و روش‌ های تشخیص دقیق این مشکل را بررسی میکنیم.

1. کاهش شتاب خودرو علی‌ رغم بالا رفتن دور موتور

یکی از شایع‌ ترین علائم خرابی دیسک و صفحه، افزایش دور موتور بدون افزایش سرعت واقعی خودرو است. مثلا وقتی پای‌ تان را روی پدال گاز فشار میدهید، صدای موتور بالا می‌ رود، اما شتاب خودرو تغییری نمیکند. 

چرا این اتفاق میافتد؟
وقتی دیسک و صفحه ساییده یا روغنی شده باشد، اصطکاک لازم برای درگیری کامل بین فلایویل و گیربکس ایجاد نمیشود و نیرو به‌ درستی منتقل نمیشود.

2. لرزش پدال کلاچ یا لرزش خودرو هنگام حرکت

اگر هنگام گرفتن یا رها کردن کلاچ، پدال دچار لرزش شود یا خودرو به‌ صورت ناگهانی تکان بخورد (به‌ خصوص در دنده‌ یک)، این موضوع میتواند نشانه‌ ای از خرابی یا تاب‌ برداشتن دیسک و صفحه باشد.

نکته:
لرزش در حین نیم‌ کلاچ هم میتواند ناشی از آسیب دیدن فنرهای دیسک یا تاب برداشتن صفحه‌ ی فشار باشد.

دیسک و صفحه کلاچ
دیسک و صفحه کلاچ

3. سخت جا رفتن دنده‌ ها یا صدای غیرعادی موقع تعویض دنده

اگر در هنگام تعویض دنده‌ ها احساس کردید که:

  • دنده سخت جا میرود
  • باید چند بار تلاش کنید تا درگیر شود
  • یا صدای “قرچ‌ قرچ” شنیده میشود

احتمال زیادی وجود دارد که دیسک و صفحه وظیفه‌ خود را به‌ خوبی انجام نمی‌ دهند و نیاز به بررسی دارند.

4. کلاچ بالا گرفته یا نقطه درگیری تغییر کرده است

اگر متوجه شدید که پدال کلاچ خیلی بالا رها میشود تا خودرو حرکت کند، یا برعکس، نقطه‌ درگیری کلاچ نسبت به قبل تغییر کرده، ممکن است این تغییر نشانه‌ ای از فرسودگی دیسک و صفحه باشد.

در خودروهای کیا و هیوندای مثل اِلنترا، اپتیما یا سراتو، این مورد یکی از اولین علائمی است که رانندگان به آن حساس میشوند.

5. بوی سوختگی یا صدای سوت از کلاچ

اگر هنگام رانندگی در سربالایی یا پشت چراغ قرمز، متوجه بوی سوختگی خاصی شدید که از زیر خودرو یا ناحیه موتور میاید، ممکن است دیسک و صفحه بیش از حد داغ شده و در حال لغزش باشد.

همچنین اگر صدای سوت یا جیغ مانند هنگام گرفتن کلاچ شنیده شود، ممکن است بلبرینگ کلاچ یا صفحه تحت فشار باشد که باید بررسی شود.

دیسک و صفحه کلاچ
دیسک و صفحه کلاچ

راه تشخیص دقیق خرابی دیسک و صفحه

اگر یکی یا چند مورد از نشانه‌ های بالا را در خودرو خود مشاهده کردید، بهتر است مراحل زیر را طی کنید:

1. تست نیم‌ کلاچ

در دنده‌ی دو، کلاچ را آرام رها کنید و ببینید آیا خودرو با قدرت حرکت میکند یا نه. اگر خودرو به‌ سختی حرکت میکند یا کلاچ زیاد میلغزد، دیسک و صفحه احتمالا خراب شده‌ اند.

2. بررسی پدال کلاچ

پدال را فشار دهید و حس کنید:

  • آیا نرم یا سفت‌ تر از قبل شده؟
  • آیا به‌ درستی برمیگردد یا عقب میماند؟

تغییر در حس پدال کلاچ میتواند نشان‌ دهنده‌ مشکل باشد.

3. بازدید توسط مکانیک متخصص

در نهایت، برای تشخیص نهایی نیاز است گیربکس باز شود و دیسک و صفحه از نظر ظاهری بررسی شود. در این مرحله میزان سایش، دوده‌ گرفتگی، روغنی شدن و ترک یا تاب‌برداشتگی قابل مشاهده است.

نتیجه‌ گیری: چه زمانی باید دیسک و صفحه را تعویض کنیم؟

معمولاً دیسک و صفحه در شرایط معمول رانندگی هر 80 تا 120 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. اما سبک رانندگی، ترافیک شهر، نحوه گرفتن کلاچ، و حتی کیفیت قطعه استفاده‌ شده، میتواند این عدد را کاهش دهد.

توصیه: اگر خودرو شما یکی از مدل‌ های کیا یا هیوندای است و احساس می‌کنید نشانه‌ هایی از موارد بالا را دارد، حتما پیش از خرابی کامل به تعمیرکار مراجعه کنید. بی‌ توجهی به دیسک و صفحه ممکن است به گیربکس، فلایویل و حتی بلبرینگ‌ها آسیب وارد کند که هزینه‌ ی بیشتری خواهد داشت.

آیا نیاز به خرید دیسک و صفحه اصلی دارید؟

در فروشگاه کره اتو پارت میتوانید انواع دیسک و صفحه اورجینال مناسب مدل‌ های کیا و هیوندای را با ضمانت اصالت و قیمت مناسب تهیه کنید.

با ما تماس بگیرید یا در واتساپ پیام دهید تا کارشناسان ما راهنمایی‌ تان کنند.