بوش سیلندر خودرو یک قطعه مهم در موتور خودرو است که وظیفه تولید قدرت و انرژی برای حرکت خودرو را دارد. سیلندر به صورت لولهای شکل است که در داخل آن پیستون حرکت میکند. در هنگام احتراق سوخت و هوا در داخل سیلندر، پیستون به بالا حرکت کرده و باعث فشرده شدن مخلوط سوخت و هوا میشود. این فشار باعث تولید نیروی مورد نظر برای حرکت پیستون و در نهایت چرخاندن شافت موتور و حرکت خودرو میشود.
بوش سیلندر چیست
قطعهای استوانهای شکل است که معمولاً از آلیاژهای فلزی ساخته میشود و در داخل سیلندر موتور خودرو قرار میگیرد. این قطعه نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح موتور و افزایش طول عمر آن ایفا میکند.
وظایف بوش سیلندر
- محافظت از سیلندر: بوش سیلندر با ایجاد یک سطح صاف و سخت، از سایش و خراشیدگی بدنه سیلندر در اثر حرکت پیستون جلوگیری میکند.
- کاهش اصطکاک: سطح صاف و صیقلی بوش سیلندر باعث کاهش اصطکاک بین پیستون و سیلندر شده و در نتیجه، مصرف سوخت کاهش یافته و بازدهی موتور افزایش مییابد.
- آببندی: با ایجاد یک آببندی مناسب، از نشت روغن و گازهای احتراق به خارج از محفظه احتراق جلوگیری میکند.
- هدایت حرارت: به عنوان یک انتقالدهنده حرارت عمل کرده و حرارت تولید شده در محفظه احتراق را به مایع خنککننده منتقل میکند.
ساختار بوش سیلندر
بوش سیلندر معمولاً از آلیاژ چدن یا فولاد ساخته میشود. این آلیاژها به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش و حرارت، برای این کاربرد مناسب هستند.ساختار کلی آن شامل قسمتهای زیر است:
- بدنه اصلی: قسمت اصلی این قطعه که به صورت استوانهای شکل است و درون بلوک سیلندر قرار میگیرد.
- سطح داخلی: سطح داخلی این قطعه معمولاً با روکشهایی از جنس مواد مقاوم در برابر سایش مانند نیکل، کروم یا مولیبدن پوشیده میشود تا اصطکاک را کاهش دهد.
- لبههای آببندی: در قسمت فوقانی و تحتانی آن ، لبههایی وجود دارد که به همراه رینگهای پیستون، آببندی محفظه احتراق را انجام میدهند.
انواع بوش سیلندر
بوش سیلندرها بر اساس جنس، روش تولید و کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم میشوند. برخی از انواع رایج بوش سیلندر عبارتند از:
- چدنی خشک: این نوع ، به صورت خشک در داخل سیلندر پرس میشود و به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، در موتورهای دیزلی سنگین کاربرد دارد.
- چدنی تر: این نوع ، با استفاده از یک لایه نازک از آلیاژ قلع یا نیکل پوشش داده میشود و به دلیل اصطکاک کمتر، در موتورهای بنزینی کاربرد دارد.
- فولادی: این نوع ، از فولاد آلیاژی ساخته شده و به دلیل استحکام بالا، در موتورهای مسابقهای و موتورهایی که در شرایط سخت کار میکنند، استفاده میشود.
استفاده از هر نوعی از بوش سیلندر یا بوش موتور ویا آستین سیلندر، محافظت از پیستون در برابر حرارت و ناخالصیها و همچنین پایین آوردن هزینه تعمیرات میباشد. این قطعه محصول نسبتاً گران قیمتی است که بایستی با دقت بالایی تولید و ساخته شود.
مزایای بوش سیلندر
- کاهش سایش و افزایش طول عمر موتور
- بهبود راندمان موتور
- کاهش مصرف سوخت
- کاهش آلودگی محیط زیست
دلایل خرابی بوش سیلندر
- خوردگی: ورود آب به داخل سیلندر، استفاده از سوخت با کیفیت پایین و وجود ناخالصی در سیستم خنککننده میتواند باعث خوردگی بوش سیلندر شود.
- شکستگی: افزایش فشار در داخل سیلندر، ضربههای شدید به موتور و نصب نادرست بوش سیلندر میتواند باعث شکستگی آن شود.
- سایش بیش از حد: استفاده از روغن موتور نامناسب، عدم تعویض به موقع روغن و فیلتر روغن، و رانندگی در شرایط سخت میتواند باعث سایش بیش از حد بوش سیلندر شود.
- صدای غیرعادی: میتواند نشانهای از یک مشکل جدی در موتور خودرو باشد. این صدا معمولا به دلیل سایش، خرابی یا وجود ذرات خارجی بین بوش و پیستون ایجاد میشود.
دلایل اصلی صدای غیر عادی بوش سیلندر
- سایش بیش از حد بوش: با افزایش کارکرد موتور، بوشها به دلیل اصطکاک با پیستون دچار سایش میشوند. اگر این سایش از حد مجاز بگذرد، صدای غیرعادی تولید میشود.
- خرابی رینگهای پیستون: رینگهای پیستون وظیفه آببندی بین پیستون و سیلندر را بر عهده دارند. خرابی این رینگها باعث میشود روغن موتور وارد محفظه احتراق شده و باعث سایش شدید بوش شود.
- ورود ذرات خارجی به داخل سیلندر: ورود ذرات خارجی مانند شن، خاک یا قطعات فلزی به داخل سیلندر میتواند باعث ایجاد خراش روی سطح بوش و تولید صدا شود.
- کیفیت پایین روغن موتور: استفاده از روغن موتور نامناسب یا تعویض نکردن به موقع روغن میتواند باعث کاهش خاصیت روانکنندگی روغن و افزایش سایش بوش شود.
- گرم شدن بیش از حد موتور: افزایش دمای موتور میتواند باعث انبساط بوش و پیستون شده و باعث ایجاد اصطکاک و صدا شود.
- نکته: در صورت مشاهده هرگونه نشانهای از خرابی بوش، مانند کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف روغن، یا صدای غیرعادی از موتور، باید هرچه سریعتر به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید.
علائم همراه با صدای غیرعادی بوش سیلندر
- کاهش قدرت موتور: با افزایش سایش بوش، قدرت موتور کاهش مییابد.
- افزایش مصرف روغن: ورود روغن به محفظه احتراق باعث افزایش مصرف روغن میشود.
- دود آبی رنگ از اگزوز: دود آبی رنگ از اگزوز نشان دهنده سوختن روغن در محفظه احتراق است.
- لرزش موتور: سایش بوشها میتواند باعث لرزش موتور شود.
عواقب نادیده گرفتن این صدا
- خرابی کامل موتور: اگر به صدای غیرعادی از بوش سیلندر توجه نشود، ممکن است باعث خرابی کامل موتور شود.
- افزایش هزینههای تعمیرات: تعمیر موتور در مراحل اولیه خرابی بسیار ارزانتر از تعمیر کامل آن است.
نکات مهم یرای پیشگیری از خرابی بوش سیلندر
- مراجعه به مکانیک متخصص: در صورت شنیدن صدای غیرعادی از موتور، هرچه سریعتر به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید.
- تغییر روغن موتور به موقع: از روغن موتور مناسب برای خودرو خود استفاده کنید و آن را به موقع تعویض کنید.
- بررسی سطح روغن موتور: به طور مرتب سطح روغن موتور را بررسی کنید و در صورت نیاز آن را پر کنید.
- اجتناب از رانندگی با موتور داغ: از رانندگی طولانی مدت با موتور داغ خودداری کنید.
تعویض بوش سیلندر
تعویض آن معمولاً زمانی انجام میشود که سایش و خرابی بوش به حدی برسد که عملکرد موتور را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.
چرا باید بوش سیلندر تعویض شود
- سایش بیش از حد: با افزایش کارکرد موتور، بوشها به دلیل اصطکاک با پیستون دچار سایش میشوند. اگر این سایش از حد مجاز بگذرد، باعث کاهش قدرت موتور، افزایش مصرف روغن و تولید صدای غیرعادی میشود.
- خرابی رینگهای پیستون: خرابی رینگهای پیستون باعث ورود روغن به محفظه احتراق و افزایش سایش بوش میشود.
- ورود ذرات خارجی: ورود ذرات خارجی به داخل سیلندر میتواند باعث ایجاد خراش روی سطح بوش و افزایش سایش آن شود.
مراحل تعویض بوش سیلندر
- باز کردن موتور: ابتدا موتور خودرو از خودرو جدا شده و سپس قطعات مختلف آن مانند سرسیلندر، میللنگ و پیستونها باز میشوند.
- برداشتن بوشهای قدیمی: بوشهای قدیمی از داخل سیلندر خارج میشوند. این کار معمولاً با استفاده از ابزارهای مخصوص انجام میشود.
- تمیزکاری سیلندر: پس از برداشتن بوشهای قدیمی، داخل سیلندر به دقت تمیز میشود تا هیچ گونه آلودگی و ذره خارجی در آن باقی نماند.
- نصب بوشهای جدید: بوشهای جدید با دقت در داخل سیلندر قرار داده میشوند. برای اطمینان از نصب صحیح بوشها، از ابزارهای اندازهگیری دقیق استفاده میشود.
- مونتاژ مجدد موتور: پس از نصب بوشهای جدید، قطعات مختلف موتور مجدداً سر جای خود قرار گرفته و موتور به خودرو متصل میشود.
مزایای تعویض بوش سیلندر
- افزایش عمر موتور: تعویض بوش سیلندر باعث میشود موتور عمر مفید بیشتری داشته باشد.
- بهبود عملکرد موتور: پس از تعویض بوش، موتور قدرت و شتاب بیشتری پیدا میکند و مصرف سوخت آن کاهش مییابد.
- کاهش صداهای غیرعادی: صدای غیرعادی که در اثر سایش بوشها ایجاد میشود، پس از تعویض برطرف میشود.
چه زمانی باید بوش سیلندر را تعویض کرد
اگر خودرو شما علائم زیر را نشان داد، ممکن است نیاز به تعویض بوش سیلندر داشته باشد:
- کاهش قدرت موتور
- افزایش مصرف روغن
- تولید صدای غیرعادی از موتور
- لرزش موتور
- دود آبی رنگ از اگزوز
هزینه تعویض این قطعه به عوامل مختلفی مانند نوع خودرو، مدل موتور، نوع بوش و دستمزد مکانیک بستگی دارد.
در این مقاله بوش سیلندر ووظایف و عملکرد و نحوه تعویض این قطعه را توضیح دادیم که توسط کره اتوپارت ارائه شده است .در صورت هرگونه نظر یا مشکل و سوال کامنت بگذارید.