تاریخچه پیدایش شفت خودرو
تاریخچه پیدایش شفت به قرن ۱۹ میرسد. در این زمان از آن در لوکوموتیوها و کامیونها استفاده میشد. اما استفاده از آن در خودرو سازی از ۱۸۹۵ آغاز شد. در این زمان برای انتقال قدرت موتور از میل لنگ به گیربکس مورد استفاده قرار میگرفت. از سال ۱۹۰۰ استفاده ازآن در انتقال گشتاور به چرخها نیز رایج شد و نقش رابط بین دیفرانسیل و چرخها را پیدا کرد. به مرور استفاده از این قطعه در صنعت خودروسازی رواج یافت تا جایی که امروزه انواع شفت محور لولهای و فیبر کربنی نیز در خودروهای مدرن دیده میشود.
شفت گیربکس چیست؟
یک بخش کلیدی در سیستم انتقال قدرت است که نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخها منتقل میکند. معمولاً به دو قسمت اصلی تقسیم میشود: شفت ورودی که نیروی موتور را دریافت میکند و شفت خروجی که این نیرو را به چرخها منتقل میکند.
اجزا شفت گیربکس خودرو
یکی از اجزای کلیدی در سیستمهای انتقال قدرت است و وظیفهی انتقال نیروی موتور به چرخها را بر عهده دارد. اجزای اصلی آن شامل موارد زیر است:
- شفت اصلی: نیروی موتور را دریافت و به دندهها منتقل میکند.
- شفت فرعی: معمولاً دندههای معکوس را نگه میدارد و به انتقال قدرت کمک میکند.
- دندهها: شامل دندههای ساده، دندههای مخروطی و دندههای کرانویل هستند که با هم در تعامل هستند.
- بلبرینگها: این اجزا برای کاهش اصطکاک و نگهداری شفتها در جای خود استفاده میشوند.
- مکانیزم تغییر دنده: این مکانیزم به راننده اجازه میدهد دندهها را تغییر دهد.
- پوشش شفت: این پوشش برای محافظت از اجزا در برابر گرد و غبار و آلودگی استفاده میشود.
- فولیها و چرخدندهها: در برخی از سیستمها، فولیها یا چرخدندهها نیز وجود دارند که به انتقال قدرت کمک میکنند.
این اجزا با هم کار میکنند تا نیروی موتور را به چرخها منتقل کنند و عملکرد مطلوب گیربکس را تضمین کنند.
عملکرد شفت گیربکس
عملکرد آن به شرح زیر است :
- انتقال قدرت: وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخها یا سایر اجزای ماشین را بر عهده دارد. این انتقال باید با دقت و کارایی بالا انجام شود تا عملکرد بهینه سیستم حفظ شود.
- تغییر نسبت دنده: این قطعه، به تغییر نسبت دنده کمک میکند که این امر باعث میشود خودرو در سرعتها و شرایط مختلف بهینه عمل کند. این ویژگی به بهبود مصرف سوخت و افزایش عمر موتور کمک میکند.
- کاهش لرزش و صدا: به عنوان یک واسطه عمل میکند و میتواند لرزشها و صداهای ناشی از کارکرد موتور را کاهش دهد، که این امر به نرمی و راحتی رانندگی کمک میکند.
- تحمل بارهای سنگین: شفت گیربکس باید بارهای مکانیکی و دینامیکی زیادی را تحمل کند. طراحی مناسب و کیفیت مواد به کار رفته در آن میتواند عمر مفید آن را افزایش دهد.
- ایمنی: عملکرد صحیح آن نقش مهمی در ایمنی خودرو دارد. هرگونه نقص یا خرابی در این بخش میتواند منجر به از دست دادن کنترل خودرو شود.
جنس و مواد تشکیل دهنده شفت گیربکس
معمولاً از مواد با استحکام بالا و مقاوم در برابر سایش ساخته میشود. جنس رایج برای آن شامل:
- فولاد کربنی: معمولاً با افزودن عناصر آلیاژی مانند منگنز یا کروم تقویت میشود.
- فولاد آلیاژی: برای مقاومت بیشتر و خواص مکانیکی بهتر، از فولادهای آلیاژی استفاده میشود.
- فولاد ضد زنگ: در شرایطی که نیاز به مقاومت در برابر خوردگی باشد، از این نوع فولاد استفاده میشود.
موادی که در ساخت آن به کار میروند، باید ویژگیهایی مانند استحکام کششی، سختی و قابلیت ماشینکاری را داشته باشند تا بتوانند به خوبی عملکرد گیربکس را تضمین کنند.
کاربردهای اصلی شفت گیربکس
- کنترل بهتر خودرو: راننده میتواند با تغییر دندهها، سرعت و قدرت مورد نیاز را برای شرایط مختلف (مثل تپهها یا جادههای ناهموار) تنظیم کند.
- افزایش کارایی سوخت: در دندههای مناسب، مصرف سوخت میتواند بهینهتر شود.
- فراهم کردن کشش: در شرایط خاص، مانند بارگیری سنگین یا صعود به تپه، راننده میتواند از دندههای پایینتر برای افزایش گشتاور استفاده کند.
- امکان رانندگی در شرایط خاص: مانند برف یا یخ، که ممکن است نیاز به کنترل دقیقتر قدرت داشته باشد.
- تجربه رانندگی: بسیاری از رانندگان از رانندگی با گیربکس دستی به عنوان یک تجربه لذتبخش و جذاب یاد میکنند.
به طور کلی، به راننده این امکان را میدهد که تجربهی کنترل بیشتری بر روی خودرو داشته باشد.
علائم خرابی شفت گیربکس
میتواند شامل موارد زیر باشد:
صداهای غیرمعمول: شنیدن صداهای جیرجیر یا ضربهای هنگام شتابگیری یا تغییر دنده.
لرزش: احساس لرزشهای غیرطبیعی در فرمان یا بدنه خودرو هنگام حرکت.
مشکلات در تغییر دنده: سختی در تعویض دنده یا عدم توانایی در تعویض دنده.
کاهش قدرت: احساس کاهش قدرت موتور و عدم توانایی در شتابگیری مناسب.
نشت روغن: وجود روغن در ناحیه گیربکس که ممکن است به دلیل خرابی شفت باشد.
دمای بالا: افزایش دمای گیربکس که میتواند ناشی از خرابی شفت باشد.
اگر یکی یا چند مورد از این علائم را مشاهده کردید، بهتر است خودرو را بررسی کنید تا از بروز مشکلات جدیتر جلوگیری شود.
دلایل خرابی شفت گیربکس
میتواند ناشی از چندین عامل باشد، از جمله:
- بار اضافی: بار بیش از حد روی آن، به خصوص در شرایطی که موتور یا سیستم انتقال قدرت دچار مشکل شده باشد، میتواند منجر به خرابی شود.
- فرسایش و سایش: استفاده طولانیمدت و عدم روغنکاری مناسب میتواند باعث سایش و فرسایش شفت گردد.
- نقص در مواد: ضعف در کیفیت مواد ساخت آن میتواند منجر به شکستگی یا آسیبدیدگی آن شود.
- عدم تراز بودن: نصب نادرست یا عدم تراز بودن اجزای گیربکس میتواند فشار غیرعادی به شفت وارد کند.
- حرارت زیاد: دماهای بالا میتوانند به تغییر خواص مواد و کاهش استحکام آن منجر شوند.
- ضربهها و لرزشها: ضربههای ناگهانی یا لرزشهای شدید میتوانند آسیب بزند.
- عدم تعادل: عدم تعادل در اجزای متحرک گیربکس میتواند منجر به خرابی آن شود.
این عوامل میتوانند به تنهایی یا ترکیبی باعث خرابی آن شوند.
فرایند تعمیر شفت گیربکس
تعمیر آن یک فرایند تخصصی است که نیاز به دانش فنی و ابزار مناسب دارد. در اینجا مراحل کلی آن را بررسی میکنیم:
آمادهسازی
- ابزار لازم: آچارها، پیچگوشتی، هیدرولیک، دستگاههای اندازهگیری و ابزار مخصوص تعمیر.
- ایمنی: قبل از شروع، از خاموش بودن موتور و جدا کردن باتری اطمینان حاصل کنید.
باز کردن گیربکس
- جدا کردن گیربکس: ابتدا گیربکس را از خودرو جدا کنید. معمولاً این کار شامل باز کردن چندین پیچ و گاهی نیاز به جک و تجهیزات خاص دارد.
- توجه به ترتیب: قطعات را در ترتیب مناسب بردارید تا در زمان بازگشت، دچار مشکل نشوید.
بررسی شفت
- بررسی آسیب: آن را برای هرگونه ترک، خوردگی یا ساییدگی بررسی کنید.
- اندازهگیری: با استفاده از ابزارهای اندازهگیری، ابعاد و انحرافات را اندازهگیری کنید.
تعمیر یا تعویض
- تعمیر شفت: اگر آسیب جزئی است، ممکن است بتوانید شفت را با ماشینکاری یا جوشکاری تعمیر کنید.
- تعویض شفت: اگر آسیب شدید است، بهترین گزینه تعویض آن با یک قطعه جدید است.
سرهم کردن
- نصب شفت جدید یا تعمیر شده: قطعه را به دقت در محل خود قرار دهید.
- بستن مجدد گیربکس: قطعات را به ترتیب مناسب ببندید و مطمئن شوید که همه پیچها محکم شدهاند.
تست
- تست عملکرد: پس از بستن گیربکس، آن را دوباره به خودرو متصل کرده و تست کنید تا از عملکرد صحیح اطمینان حاصل کنید.
نکته
- در صورت نداشتن تجربه کافی، بهتر است از یک تکنسین مجرب کمک بگیرید.
- به یاد داشته باشید که این فرایند ممکن است بسته به نوع گیربکس و خودرو متفاوت باشد.
- پیشگیری از خرابی شفت گیربکس خودرو
بایدبه نکات زیر توجه کرد:
- تعویض بهموقع روغن گیربکس: استفاده از روغنهای با کیفیت و تعویض بهموقع آن میتواند به کاهش ساییدگی و افزایش عمر آن کمک کند.
- بررسی و تنظیم فشار روغن: اطمینان از فشار مناسب روغن در گیربکس میتواند از آسیب به آن جلوگیری کند.
- مراقبت از سیستم خنککننده: دماهای بالا میتوانند به خرابی شفت منجر شوند، بنابراین بررسی سیستم خنککننده ضروری است.
- اجتناب از بارگذاری بیش از حد: رعایت ظرفیت بار مجاز خودرو و اجتناب از حمل بارهای سنگین میتواند از فشار اضافی بر آن جلوگیری کند.
- بازرسی منظم: انجام بازرسیهای دورهای بر روی گیربکس و شفت میتواند نشانههای اولیه خرابی را شناسایی کند.
- استفاده از قطعات با کیفیت: هنگام تعویض قطعات، از قطعات اصل و با کیفیت استفاده کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.
- رانندگی ملایم: اجتناب از شتابگیری و ترمزهای ناگهانی میتواند به کاهش فشار بر روی آن کمک کند.
توجه به صداها و ارتعاشات غیرعادی: هرگونه تغییر در صدا یا ارتعاشات غیرعادی میتواند نشانهای از مشکل باشد، بنابراین در صورت مشاهده این علائم، سریعاً اقدام به بررسی کنید.
با رعایت این نکات، میتوانید عمر آن را افزایش دهید و از خرابیهای ناگهانی جلوگیری کنید.
در اینجا شفت گیربکس خودرو، عملکرد و اجزا آن را بررسی کردیم و روشهای تعمیر ، نگهداری، دلایل و علائم خرابی آن رابیان کردیم این مقاله ، توسط کره اتوپارت ارائه شده است .در صورت هر گونه سوال از کارشناسان ما کامنت بگذارید.